söndag 27 mars 2011

Virkade rutor på hög

Har nu gjort ett trettiotal rutor som ska bli min sommarfilt. Jag har inte riktigt bestämt hur stor den ska bli än utan det är nåt som får växa fram. Det är ofta så när jag drar igång ett projekt att jag inte riktigt vet hur det ska sluta. Men jag tycker samtidigt att det är lite av tjusningen när man skapar: man ändrar sig, lägger till, drar ifrån och kanske till och med börjar om från början... (även om det sista inte är speciellt roligt)




                        

          
                                                                                                                          




                                                                 
När alla rutor är klara och innan jag kan virka ihop dem så gäller det att placera ut rutorna så som man vill ha dem. Så att det blir en bra helhet och det kan vara nog så knepigt. Det optimala är om lika färger och mönster kommer så långt ifrån varandra som möjligt. Känner jag mig rätt så kommer det bli många kombinationer innan det det blir ett slutgiltigt bingo.  




Fotograf Anders Larsson

Jag tycker om att använda redan gjorda saker, som är tänkta att användas i ett visst sammanhang, i ett annat forum där det kanske inte är självklart att den skulle vara. Ta t.ex den vita duken som man kan se en bit av i vänstra hörnet. Den duken hittade jag på en second hand-butik här i Jönköping, på ett utav mina många besök :). Jag har nu virkat runt den och vips så blev det en ruta som passar fint in i filten.

Inga kommentarer:

Etiketter